ASBESTATTEST

Wanneer een asbestattest?

Sinds 23 November 2022 heeft u bij de verkoop of overdracht van een gebouw van voor 2001 verplicht een asbestattest nodig volgens VLAREMA 8.

Dit om zowel koper als verkoper goed geïnformeerd te houden over de staat van het gebouw.

De koper krijgt zo informatie over eventuele aanwezigheid van asbest en de asbestveiligheid van het gebouw.

Hiervoor maken wij een asbestinventaris op aan de hand van de door de aanvrager geleverde info, plaatsbezoek en staalnames.


De inventarisatie voor een asbestattest is standaard niet-destructief.  Tijdens een inspectie worden geen beschadigingen aangebracht maar kunnen wel stalen genomen worden om asbestverdachte materialen te identificeren. 


Op basis van de verkregen informatie bezorgen wij u op korte termijn een bij OVAM geregistreerd asbestcertificaat voor het pand.

Contacteer ons

Asbestattest gemene delen.

Vanaf 1 mei 2025 is ook een asbestattest verplicht voor de gemeenschappelijke delen van appartementsgebouw bij verkoop van appartement.

Verantwoordelijkheid hiervan rust bij de VME/Syndicus (Vereniging Mede Eigenaars) van het gebouw.

Vanaf 1 Januari 2027 komt er zelfs een algemene verplichting om een asbestattest te kunnen voorleggen van GD (gemene delen) los van overdracht appartementen binnen het gebouw.

Om problemen te vermijden is het voor de VME van groot belang om tijdig actie te ondernemen en ervoor te zorgen dat het asbestattest beschikbaar is tegen 1 Mei 2025.

Neem contact op met AmiantX en plan een inspectie van de gemeenschappelijke delen.   

Hierdoor vermijdt u last-minute stress en voldoet uw gebouw aan de wettelijke vereisten.


Maak nu uw afspraak

ASBESTATTESTEN

VOOR ALLE ASBESTVRAAGSTUKKEN IN REGIO WEST- EN OOST VLAANDEREN BIEDEN WIJ U EEN OPLOSSING

Contacteer ons